About Me

My photo
Man is a model exposed to the view of different artists; everyone see it from some point of view, NOT from every point....

Sunday, November 14, 2010

Jari Mak

Khamis lepas, balik saja, farah n faris nk ikut Tok ke rumah Tok Tam, layankan saja sebab blh sembang2... iyer.... dah nama duduk kampung, kiri kanan sedara mara saja.... hehehehee..

elok dok sembang2, makTam tanya teruk x luka mak aku... pelik la plak... luka apa ni??? x pulak sesapa call gtau apa2...

rupanya tengahari tu, mak dok pangkas pokok moktan y tengah berbuah tu... yer, pokok itu mamai, buah x ikut musim dah... sukati dia jer.... pakai jam n kalendar mana tah dia tu..... n kait la buah tu kasik rakyat jelata makan... kena lak guntingya tertanggal n tersangkut kat ranting. sikit punya la dok main tarik tali, sekali dah turun, entah apa mamun mak aku masa tu (benda dah nk jadi) dia pegang mata gunting tu n tgn sebelah lagi tertarik kot tali tu. apa lagi.......
INILAH HASILNYA!!!

dia panik gak la, bro3 ada kat rumah, trs mak ajak ke klinik, dia basuh jari tu pun dah x nampak dalam mana lukanya.. sebab banyak darah ngalir.... penuh baju ngan darah, walau dia tekan kuat2.... kena satu jab, n doc kata x perlu jahitan
malamnya.... sebagai bekas ahlil tenaga keje spital, tetiba aku lak naik pangkat kene cuci n tukar plaster jari mak aku(bila lagi nk berbakti kat mak sendiri kannnnn). patutnya biar kene udara.... tambahan pulak mak ada diabetes. tp mak minta balut jugak sebab takut tersenegheh kelambu or anything masa dia tido... luka baru, sapa x seriau (wah! bahasa utara la aku guna ni!) kul 9 mak msk bilik, ngantuk sangat...

sian dia.



glosari:
moktan = rambutan
seriau = risau/bimbang
tersenegheh = tergesel

(wahhhhh! siap blh buat glosari ni.... hehehehehehe..... positif2)

14 comments:

syah shah said...

Aiyoh, ngeri okeh baca... Walau mungkin tak besar mana, tapi tercucuk jarum pun sakit, apelagi sepanjang itu... Puh puh puh puhh~~

Semoga lekas sembuh luka jari makcik tu... Aminnn...

pokok moktan laa nih memang tak ikut musim.. Diorang pakai kalendar seniri... sebelah umah aku tu pun duk tegah berbuah... Padehal pokok moktan abah aku berputik pon blom lagi nih... Hohohohohoh :D :D

Masy said...

yg 2 tu aku biasa dgr n guna.. tang tersenegheh tu je x penah. cam tersengeh plk hehehe

makcik, pasni bebaik yee....

Erina Asmawani said...

sokong kak masy..ingat tersengeh tapi typing error tadi..tersengeh kelambu? hahaha..

makcikk..moga cepat sembuh ye, pasni kalo nak amik moktan biar anak makcik je yg kaitkan eh ;) (anak makcik merujuk kepada nama linda ;p)

gadisBunga said...

errr...mmg seriau tengok....!

PnConfused said...

xleh blah tang bab glosari tuh okehhhhh

Super Nia Hana said...

eheheheh..watashi org kedah.tap memang jrf dengar ayat yg di translatekan kecuali
seriau

zonaku said...

syah:
tgk cam x besar sangat, tapi rasanya deep cut ni.. too much blood



owh, aku ingat pokok kami jer mamai.... cuaca zaman sekarang dah x menentu kan.... akhir zaman...

zonaku said...

masy:
heheheheee... pandai gak ko bahasa utara yer...

benda nak jadi.....

zonaku said...

erina:
mak akak kata, 'anak y itu lah y paling x pandai kait buah, klu ada acara kait buah, dia tukang kutip n makan saja'

zonaku said...

gadisBunga:
ini pic, cuba tgk real or rasa sdr.....


adussssssssssss!!!!!!!!!!!!

zonaku said...

pnkompius:
hehehehehheee....... apa salahnya kan... kalau kita buat kamus ni best ni... walau kita agak gagal dalam bahasa sdr

zonaku said...

hana:
hehehehee.... kadang tu mcm tu la...


dl masa tgk citer anak mami n seangkatan, jenuh nk explain.. padahal sdr x penah dgr. paling x blh blah, kawan tanya apa itu 'ghaplah jingga'. apa y kaler orennya????

syah shah said...

ha'ah, ghaplah jingga tu menatang hapa? kih kih kih :P :P


memang tak ikut musim dah buah-buah le ni... kalo nak ikut, macam sepanjang tahun pun adaaaaa aje... hohohohoh :D :D


walopon aku cuma tenegok gambo, tapi aku yang terasa ngilu... sakit owhh~~~

zonaku said...

just a phrase.....


ko nengok, mak aku y rasa tau.... tp semangat nk masak dia xluntur.....

Followers