About Me

My photo
Man is a model exposed to the view of different artists; everyone see it from some point of view, NOT from every point....

Thursday, January 14, 2010

Untung jadi lelaki nak bercerai!

info aku amik dari sini


PUTRAJAYA 11 Jan. - Kabinet meluluskan peruntukan sebanyak RM15 juta untuk digunakan sebagai bayaran pendahuluan kepada mereka yang memperoleh perintah nafkah daripada Mahkamah Syariah.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom berkata, peruntukan itu bertujuan membantu isteri-isteri yang dalam proses perceraian dan tidak mendapat nafkah daripada suami, meneruskan hidup supaya kebajikan mereka dan anak tidak terabai.
"Kadang-kadang para suami tidak mahu bagi nafkah selagi kes perceraian tak diputuskan oleh mahkamah, jadi kita bagi bantuan ini untuk isteri dan anak-anak membiayai perbelanjaan harian supaya mereka tidak teraniaya.
"Duit ini bukan diberikan tetapi atas dasar pinjaman awal sebagai modal pusingan apabila suami telah diputuskan penceraian dan diarahkan membayar nafkah," katanya.
Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan perhimpunan bulanan agensi-agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri serta menyaksikan majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara Persatuan Kakitangan Perkhidmatan Ugama (PKPU) dengan Gabungan Intelektual Muslim Kemboja (CMIA) di sini hari ini.
Jamil Khir berkata, ada negeri yang sudah memberikan bantuan pinjaman tersebut dengan modal RM100,000.
"Peruntukan yang baru diluluskan itu bakal menambah modal sedia ada.
"JKSM sedang mengagih-agihkan peruntukan tersebut kepada negeri-negeri di seluruh negara dan dijangka dapat mula diedarkan dalam masa terdekat," katanya.

*******

mudah kan...
katakanlah dia dah x mo wife dia n nak bercerai, biar jer gomen bayar nafkah sementara tunggu kes diputuskan yang kadangkala amik masa y sangat lama. so, sepanjang masa tu, dia leh relax.

dan lepas dah sah cerai.. siapa y akan bayar semula???????????

boleh tak, kalau semua kes cerai n nafkah y orang lelaki selalu lari nie, kita buat jer potongan gaji, n direct deduction dr bank akaun diorg????

bukan apa, kalau dah x mau maknya, anaknya camana??? bukan tanggungjawab dia ker??

~wallahualam~

7 comments:

Yunus Badawi said...

aku pun hairan kenapalah susah sgt nak 'paksa' lelaki yg bercerai ni bayar nafkah. Aku setuju dgn cadangan potongan gaji tu

Masy said...

takpun lps abes bicara, pinjaman tu dibayar guna gaji si ex asben tu. nak relaks eh... heheheheheh

zonaku said...

YB:
maaf la yer.. but that is men's nature. lari dr tanggungjawab

masy:
men! u can't live with them, u can't live without them.

Mr PenyuBiru said...

aku rasa bila kes tu dah selesai, bekas suami lah kut kena settlekan pendahuluan tu.

zonaku said...

encikPenyu:
itu kah harapan aku! tapi kan nafkah setakat 200 pun ramai y ngelat

julietchun said...

kalo tak potong terus dari gaji mmg tak byrlah nafkah tu. selalunya wanita yg bertungkus lumus membesarkan anak sendiri bila dah jemu ke mahkamah.

zonaku said...

betul. banyak y teraniaya bila bercerai.. laki sedap2 ngan bini baru & famili baru...

Followers