About Me

My photo
Man is a model exposed to the view of different artists; everyone see it from some point of view, NOT from every point....

Wednesday, December 2, 2009

sebelum raya

amaran : ini entry bergambar. maklumla... cewi...

lepas kupas bawang,aku di suruh pukul telur untuk buat apam berdad a.k.a tepung betawi. motif: ini kuih kegemaran sekeluarga. mudah jer.... tepung, gula kastor, telur. jumlah??? lebih mudah, banyak mana telur, banyak itu la gula n banyak itu la tepung.
aku guna mangkuk ini, so telur pun semangkuk ni, gula pun sama n ini adalah tepung ya... mak suka guna telur itik, kali ni kami guna 5 telur itik 10 telur ayam. penuh semangkuk nie. kalau mangkuk y korang guna lebih kecil, mungkin kurang la telurnya..

then apa lagi, acara membentuk muscle. owh, buat y ada masalah bahu terkehel, agak bahaya... hehehheheeee... er, nk hilang kan hanyir, pukul bersama daun limau purut yer. dah siap, jgn lupa buang daun tu.

masa awal2....dah naik dahhh... pukul kat panas lebih baik... lebih mudah kembang... asalkan jgn kita sendiri sunburn dah ler...asal ada nak buah y rajin melayan... kita pasti sakan memukul telur ini... tambah2 kalau dia cam kagum semacam jer.....terakhir sebelum masuk dalam rumah.. seeloknya sampai putih.... tp aku dah x larat...ayak tepung....gaulkan jerrr....
heheheee.. konon menunjuk la nie
masuk dalam acuan......dan kukus laaa.... dah siap.. errr... masuk wap sket mak aku kata.. tu y kureng cun tu.....trs boleh mkn...pssst: selalu aku ngelat bab pukul telur.. kali ni full on me.. padan muka!

9 comments:

syah shah said...

apakah rasanya? nanti agak-agak buleh kah dikauuu memberikan sedikit padaku untuk merasa? ecewahh~~ hik hik hik hik :P :P

zonaku said...

dah abes daaaaaa....

Masy said...

tak sure la penah mkn ke tak. betawi2 tu mcm penah dgr..

arianna adrizal said...

ah cedapnye! lama xnmpk org pukui dlm pasu ;p

zonaku said...

masy:
penah la tuu....

anne:
hehehheee.... ni pasu y baru... y lama dah pecah

masy&anne:
korang bila nk claim barang?

syah shah said...

err... dah habess ye?? err... buat la lagi untuk aku... kui kui kui kui :P :P :P

xiiinam said...

Mana-mana ckLah pergi...baik rumah kampung tepi sawah...mahupun rumah banglo atas bukit...alat pengukusnya mesti macam tu. Sama je kan....he..he..he..Memang berbaloi beli tu!



Tahniah kerana berjaya meng'apam'....dan memukul sendiri adunan tu...

eddie dewanaga said...

semasa proses ini berlaku, sapa yg snap gambar2 tu...?

huh.. berkain batik??
seksi!

zonaku said...

syah:
buat lagi??? ko biar betul! abes la lemak2 aku

ckLah:
hehehhee.. tq


eddie:
la, mak mmg la berkain batik di rumah. tukang snap pastinya si anak buah y sakan membodek

Followers