About Me

My photo
Man is a model exposed to the view of different artists; everyone see it from some point of view, NOT from every point....

Tuesday, May 31, 2016

Kehilangan

Semua orang merasai kehilangan at some point of yr life.

Tapi kehilangan aku kali ni, sgt terasa.
Walau nyatanya ia hanya material, tapi nilai sentimentalnya sangat tinggi.


Satu pusaka berusia lebih kurang 35 tahun. Manakan mampu diganti walau segunung berlian sekalipun.

Satu lagi, sentimentalnya kerana ia adalah yang pertama dari yang pertama. Saat yang lain menzahirkan pada kehendak semasa, aku lebih ke arah jangka masa panjang.... nilainya meningkat mengikut masa. Berusia lebih kurang 15 tahun.

Satu lagi, paling berusia... lebih dari 40 tahun, jadi punca pergaduhan seketika. Dan juga membuktikan betapa wang mampu memecahbelahkan silaturrahim. Andai mahu dinilai, aku tidak mampu menyamakannya dengan nilai harta sedunia. Memorinya melibatkan perasaan cinta, ilmu dan pengalaman yang tidak ada di mana2 kelas di dunia, dan yang terulung, masa yang diluangkan bersama-sama dengan yang tercinta bersama material yang ini.

Sayangnya..... akhiran dari material yang ini, yang menjadi hamba wang terusan menyakitkan semua jiwa disekitarnya lalu aku berdoa agar tidak sampai tahap derhaka. Namun untuk aku menyerah... aku tidak akan sesekali. Melainkan aku pula yang dijatuhi hukuman derhaka,

Yang pertama dan kedua, aku berdoa agar dapat berjumpa semula, akan aku sematkan rasa sedih kehilangannya di jiwa sampai mati, tapi mastih sedia memaafkan namun tidak mungkin rasanya untuk melupakan.

Yang ketiga... mampukah di ganti?
Manusia menyebut, darah di ganti darah... kalau memori? Amnesia kah pilihan? Perlu jugakah rasa cinta di balas derita? atau benci sudah mencukupi?
Pengkhianatan? Derhaka? Penganiayaan?

Mampukah aku terus menghadapinya?

Aku...
Yang tak punya sesiapa, rasanya ingin aku lepaskan segalanya dan melangkah jauh tanpa menoleh ke belakang langsung. langsung!

Kuat aku di depanmu, senyumku indah untuk kau nikmati. Dendamku berlum pernah padam. Diam aku bukan kerana rasa takut, cuma aku elak melukakan yang tidak bersalah.

Banyak yang aku pendamkan... dan aku berdoa aku mampu terus pendam selamanya hingga roh berpisah dari jasad... andai terlepas, dibimbangi melebihi letusan si krakatoa suatu masa dahulu.

Pulangkan..... kita selesaikan segala sengketa, aku ingin pergi jauh... tidak ingin pulang2 lagi.

No comments:

Followers