About Me

My photo
Man is a model exposed to the view of different artists; everyone see it from some point of view, NOT from every point....

Wednesday, October 7, 2015

Kasih si Ummi

Katanya;
 
"I cant stay still and watch him like that"

Kasih seorang ibu pada bayinya yang baru 18 hari dilahirkan. Perjuangan bermula saat selesai diazankan hingga kini.

Aku kongsikan dengan niat semoga pembaca blog ini sudi membantu mengirimkan secebis doa buat Uwais yang sedang berjuang, serta ummi dan abinya juga pada kakak dan abangnya yang menanti penuh harapan.. Tidak dilupakan seluruh ahli keluarga.... Semoga semuanya bertabah dan bersabar dengan ujian ini.

.....dari seorang ibu...
Tanggal 7 Oktober, 2015.



Muhammad Uwais,
Apabila anakanda dewasa nanti, bacalah anakku semua catatan kami tentangmu. Bacalah anakanda semua doa yang baik-baik yang datang dari semua yang kasih denganmu. Doa itu anakanda, dari keluarga dan sahabat handai kita yang sudah lama kita kenal bahkan yang baru saja kenal tentangmu. Doa itu Allah hantarkan bersama salam silaturrahim dari semua. Ucapkanlah terima kasih dan doakanlah mereka dengan doa yang baik-baik kembali.

Muhammad Uwais,
Semalam apabila Dr Syarifah terangkan keadaan Uwais, Ummi lihat Abimu cuba bertabah dengan sekuatnya. Abi pegang tangan Ummi, Ummi anggukkan kepala berkali-kali. Entah kuat itu datang dari mana, Ummi langsung tidak menangis. Bukankah Ummi sudah berjanji, Ummi cuba untuk tidak menangis sewaktu di depanmu?

Muhammad Uwais,
Dr Syarifah kata, jantungmu Allah ciptakan berbeza untuk anak yang istimewa. "Jika tidak ada lubang ini, mungkin anak Puan tiada dalam kandungan lagi".

Allahu Allah. Kosong rasanya dunia ini. Tapi Ummi percaya Allah plotkan semua ini dengan pelbagai hikmah yang belum terungkapkan. Mana mungkin Allah ciptakan semua ini sia-sia. Kelahiranmu dan keberadaanmu duhai anak, semuanya dari Allah.

Uwais,
Dr Annuar jangkakan kelahiranmu pada 19 September 2015. Hari itu berlalu tanpa sebarang tanda Ummi akan melahirkan. 20 September 2015, Ummi ke INS untuk follow up. Dr Annuar tanyakan pada Ummi, "Mahu tunggu atau mahu induce?". Ummi senyum dan bilang, "Biarlah doktor.. Saya tunggu." Tengahari apabila Abi hantar Ummi ke rumah, Ummi solat dan baring. Ummi rasa sakit setiap 30 minit, ummi fikir tiada apa-apa. Pukul 3.30 petang, sakit makin kerap tapi ummi masih kuat. Ummi mesej Abi dan minta Abi pulang. Apabila Abi sampai, azan Asar berkemundang. Ummi mandi, buat senaman dan kontrol pernafasan. Kami solat Asar bersama dulu. Dalam perjalanan, Ummi minta Abi belikan Nasi Ayam. Ummi membayangkan masa yang panjang di dalam bilik bersalin, makanya mahu makan untuk simpan tenaga. Abi bungkus untuk Ummi dan belikan roti. Ummi makan roti saja. Sampai di INS sudah 5.30 petang. Dr Annuar sedang berjalan keluar, Abi panggil doktor dan maklumkan. Doktor masuk semula. Ummi masih boleh berjalan. Tapi di depan pintu, Ummi terhenti dan pegang tangan abi dengan kuat. Nurse datang bawakan kerusi roda. Mereka tolak Ummi ke atas. Ummi ganti baju, dan mereka sediakan Ummi. Ketika itu sudah sekitar jam 6 petang. Rasanya dalam dua puluh minit, saat Abi pegang tangan Ummi, dan Ummi ucapkan Allahuakbar Uwais lahir dengan tangisan yang sangat kuat. Uwais terdiam dan pandang Ummi bila Ummi peluk Uwais. Panasnya pelukan Uwais masih terasa hingga hari ini walaupun setelah 18 hari Uwais sendiri-sendiri di wad. Bertabahlah sayang, Allah ada mendakapmu dan Malaikat ada menjagamu.

Uwais yang kuat,
Kuatlah kita semuanya. Genggamlah tangan Ummimu ini dalam perjalanan ini. Kuatlah selalu. Ummi dan Abi akannkuat juga untukmu. Allah pilih kita untuk melaluinya. Lalu Allah hantarkan kasih dan sayang dari semua orang mengiringi kita.

Dari Uwais, Iman, Furqan, Abi dan Ummi,
Terima kasih tak mungkin cukup untuk membalas jasa baik semua yang mendoakan kami. Allah jualah yang membalas jasa baik semua, sahabat dan saudara yang sedaya upaya mencari jalan untuk kami, menceritakan pengalaman, menitipkan pesan dan kekuatan, bahkan meminjamkan pelukan dan kasih sayang. Benar, kami sedang diuji tetapi saat ini kasih dan sayang Tuhan datang melimpah tidak tertahankan.

Ummi Lily.
Day 18.

2 comments:

makcikkantin said...

Mck baca semalam kat fb, catatan abinya.
Rasa nak tahu lebih lanjut keadaan Uwais ni, harap dpt updatekan ya

zonaku said...

makcikkantin,
Alhamdulillah, sumbangan mencurah2. Dan jadualnya Uwais jalani pembedahan d Gleneagles Penang khamis nanti, andai IJN belum ada jawapan.

Followers