About Me

My photo
Man is a model exposed to the view of different artists; everyone see it from some point of view, NOT from every point....

Tuesday, October 29, 2013

Masyarakat Prihatin : Minta atau beritahu saja perlu bantuan, pasti ada y sudi menghulur

Hujung minggu aku agak full. Sabtu, bawak mak p renew passport dia. Then shopping barang dapur.

Ahad lak ada kelas. Isnin pun sama, aku amik cuti nk attend kelas. kelam kabut pagi senin br gtau bos y aku cuti..... berpeluh gak la kelam kabutnya.

Walau aku ada masalah internet (hmmm... haruskah kembali menggunakan broadband? *belek2 purse*), aku tersempat nampak my BFF post y ayahnya masuk spital n perlukan darah. Dalam line x stabil tu, aku berjaya jugak call kawan aku n dapatkan permission dia nak share kat group penderma darah yang aku join. Dia kata ok. 


So aku postkan la... line cam hampeh, sangkut2 cam apa je.. Owh, hotel tu x kasik free wifi ye. mmg sgt limited. Aku guna kawan aku punya, tumpang gitu2 je la. Then, aku post as public kat wall muka*buk*u aku. Sekali, hambek! Melekat 3 posting terus. Masa aku highlight n delete excess posting tu, aku dapat 2 call.
 jam 11.47 & 11.49 pagi. Aku missed keduanya, x sempat angkat. So aku return call yang pertama. A generous man, bangsa lain, agama lain, n dia first responder aku. Soalannya simple. Dimana? Urgent ke tidak? Kalau urgent dia nk pergi SEKARANG! Dia buat call dr penang n pakcik ada di Alor Setar.  Mr Ja*** F****, Thanks a lot! Dia respond n confirm dia nak datang menderma dalam group masa aku still struggling nk betulkan posting aku kat wall aku dengan line ciput itu. Belum pun aku sempat call dia. Aku call dia balik kul 11.54, tapi dia mmg dah ready nk p menderma, Ini semangat y aku kagumi, andainya bangsa aku juga ada semangat ni, alangkah indahnya. Tapi kalau nk komplen, mmg ramai bangsa aku ada semangat ni. hehe...



Dan posting tu jugak dishare oleh 4 kawan aku n 2 follower aku. Cuak gak ada follower, sebab aku pemalu. Aku juga kehabisan kredit lepas return call tu. Dugaan betul! Dan internet trs OUT!!! 

Dah lewat petang baru aku dapat bukak internet lagi. Call BFF, katanya dia pun dah malu2 alah sebab ramai y sudi menderma dan call dia. Alahamdulillah, pagi tadi, katanya, pakcik dah ok, dah x muntah darah. 

yang aku nk share, sebenarnya, rakyat kita ni, pemurah. Kalau perlu bantuan, sebut saja, pasti ada insan mulia y besar hati nk menolong. Bab duit pun akan ada, cumanya, kalau sebab ko boros n seangkatan, mmg mohon penampar la kan.... Ada y nk belajar/bertanya, pesan aku, (aku pesan pada rakan peserta yang hadir) TANYA! pasti ada y sudi meluang masa mengajar n membimbing. Kot x bertanya, pastinya akan terus sesat dan sesat.

Juga, yang mewah mewar-warkan pada dunia konon aku ni BFF la apa la..., pada saat aku perlukan bantuan macam ni n projek red bubbles aku. Jangankan kata nk sertai, like pun idak. Yang travel dengan aku pun, bila aku buka mulut, boleh tukar cerita pada cerita y sangat selfish, pasal dia n keluarganya. So, teori manusia aku masih kukuh. :) 

Aku x rugi walau sesen....... cuma aku mencari jalan menambah nilai pada hidup aku n orang keliling aku.

Rasa kecewa bertemu dengan orang y sedemikian tetap ada.... x apalah.. i am OK!


5 comments:

julietchun said...

anda sgt prihatin.

t.a.t.a said...

smp laa ni aku tak tau jenis darah. office aku sebelah hospital, tapi malangnya hospital sini tak terima kalau orang nak derma.

rugi kan?

zonaku said...

t.a.t.a:
semalam ko bz ek? x semua spital ada facility untuk derma n store darah. sebab tu x leh amik. ko pegi je kat PDN, tetiap hari diorg bukak. x pun bukak website n cari lokasi mobile team diorg. updated 2 minggu sekali.

t.a.t.a said...

ayat kau tu kan, aku tau la kau set kat minda yang aku tak ada kerja, kan? hahahahah.


tu la rasa rugi bila depa tak de. kalau ada, insyaAllah aku orang yang kerap kat situ.

zonaku said...

t.a.t.a

hehehe... tau x pe.

tp kalau ada pun setahun 4 kali je la... tu pun aku miss sejak blk sini... hb aku low semedang

Followers