About Me

My photo
Man is a model exposed to the view of different artists; everyone see it from some point of view, NOT from every point....

Sunday, January 1, 2012

2012 : Untuk renungan kita bersama

Aku terima email ni, dari seorang teman. Agak menarik isinya..... Jadi aku memilih untuk berkongsi dengan semua pembaca blog aku. *macam la ramai sangat* 

Sesuatu untuk kita fikirkan seawal tahun ini, moga hidup kita semua lebih bertambah berkat dan harmoni di tahun ini. Selamat menyambut tahun 2012 semua!
pic dr http://www.xitclub.com


Dari Wanita Untuk Lelaki by Jamal Farghali Zainal Abiddin on Tuesday, 31 August 2010 at 01:33


Berapa ramai lelaki yang boleh menjadi imam?? Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita relax saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.


"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang gadisjuga rakan sejawat kami. Maka jawablah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya. "Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya Si lelaki lagi dengan penuh angkuh dan bersemangat. "Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.


Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangga nya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga. Kalau tidak pandai jadi imam,belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimami satu taman perumahan juga. "Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus beberapa kawan wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembah yang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini. Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri -sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam. Isu ini sepatutnya kita beratkan seperti mana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa queen control. 


Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki.



14 comments:

@xiiinam said...

Selamat menyambut tahun yang baharu...

zonaku said...

sama2 ye ckLah... moga lebih berbahagia kita di tahun ini

Masy said...

terima kekurangan pasangan seadanya. kan kita manusia saling melengkapi.

kemain lagi ayat aku kan. hahah

selamat tahun baru zona!

hani said...

tak tahu, mahu belajar dan amalkan, tak apa.
tak tahu, tak ada usaha nak belajar, payah dek noooon. imam tu, penting. bukan takat imam solat je, imam kehidupan..
:)

syah shah said...

dah lama isu ni berlegar dalam kepala aku... :D

zonaku said...

masy:
itulah... jangan terlalu mengharap pasangan kita sempurna sedangkan kita sendiri serba kekurangan

zonaku said...

hani:
itulah yang tersiratnya........

zonaku said...

syah:
dah lama aku simpan ni, cuma terpikir, kalau aku utarakan, keterlaluankah aku?


tapi aku selit juga di sini.. pembuka bicara tahun baru masihi

Ku Tak Sempurna said...

aku skrg tgh sibuk belajar jadi imam. eh! sibuk belajar masak. eh? eh? eh?


:D

zonaku said...

memana pun x kesah KTS.. asalkan kembali ke dunia blog

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

hmm gua x demand sgt bab pandai msk ni, janji dia ikhlas nk jadi teman kita sepanjang hayat :)

zonaku said...

keikhlasan dalam hidup itu penting....

Athirah Rosli said...

hihihi..suke la entry ni. ^_^

zonaku said...

bagusla...... sila datang lagi ye

Followers