About Me

My photo
Man is a model exposed to the view of different artists; everyone see it from some point of view, NOT from every point....

Wednesday, June 1, 2011

Susu dan Api

Kisah Susu

Susu (sumber: incik gugel)

Hari ni, 1 Jun 2011, Hari Susu Sedunia. Pastilah syarikat pengeluar susu akan menyasarkan golongan peminum susu secara aktif di bulan ni. Pada yang rajin, silalah menjenguk ke pusat perubatan dan acara di kompleks membeli belah. Pasti ada pameran dan ‘sampling’ percuma.

Bagi aku yang sememangnya kurang gemar susu dengan perisa asli, mungkin kempen ini masih tidak akan berupaya membuatkan aku minum susu secara harian. Susu berperisa coklat pula, biasanya mempunyai kandungan gula dan kalori yang tinggi. Minum susu asli, mesti muntah. Muntah = rasa melepet! Aku x suka. Alhamdulilah, masa bayi, aku minum susu ibu. Lepas pada susu ibu, aku memang dah mula kurang minum susu. Bila sekolah rendah, cubaan minum susu, membuatkan aku muntah, dan ini berlanjutan. Dicampur dengan Milo baru aku boleh minum. Sekarang, kalau minum susu pun, aku minum dengan kopi atau Milo.

Pernah aku mencuba yang anlene yang compact tu, mula-mula try yang plain, aku tambah Nescafe, kata teman, x bagus. Jadi aku beli yang berperisa coklat. Sedap di tekak, x sedap di poket.

So, sampai sekarang aku suma sesekali minum yang berperisa. Bukan secara harian….

Selamat menyambut Hari Susu Sedunia. 31 Mei Hari Tanpa Tembakau , 1 Jun Hari Susu… sangat sesuai kan? Berenti merokok dan minum susu. GAYA HIDUP SIHAT!

Kisah Api

Api (sumber: incik gugel)

1 Jun juga, tariff letrik dinaikkan. Orang dulu-dulu sebut letrik sebagai ‘api’. Signifikasi? Mungkin dikaitkan dengan lampu atau cahaya.

Lampu (sumber : incik gugel)

Semalam, masa tayangan cerita Asmara 2 di tv3, aku masuk bilik sebab malas mahu melayan cerita tu. Owh, aku perasan satu lagu yang digunakan dalam cerita Asmara 2 dan Nora Elena adalah lagu yang sama iaitu Dan Bila Esok, nyanyian Sofaz, satu kumpulan penyanyi yang masa mula-mula bergelar artis, aku ingatkan kumpulan nasyid. Sampai sekarang aku masih rasa nama tu lebih sesuai dengan nasyid.

Balik pada kisah sebenar. Tiba-tiba kipas terhenti dan lampu pun padam. Tapi aku masih denagr suara dari tv. Dan, LED extension wire aku masih menyala. Kemudian, lampu kembali berkelip-kelip. Mentang-mentang nak naikkan harga, awal-awal lagi dah mainkan pengguna ker? Jangan risau, kami tetap akan bayar bil. Rumah jiran aku ada lampu, tapi bermasalah juga macam kami. Kejap padam, kejap ada. BIL call TNB, entah apa alasan yang diberi pun aku tak tahu, malas mahu ambil peduli.

Mungkin juga sebab supply untuk rumah kami x cukup. Iyalah, lepas buat wiring dulu, rumah dah ada byk perubahan. Dah renovate dan penggunaan pun dah makin meningkat.

Sekian…

Another 16 days to go….. apa lagi y x siap….? Berdebar –debar…

18 comments:

oranglidi said...

hari susu sedunia ke 1 jun? hehe.. ak ni mmg kurang peka btul la. haha.

ak suka kalu susu yg x dcmpur dgn ape2. hehe. baru la rasa asli. lagi2 susu lembu ori. pehhh.. sedapp minum panas2.

pasal api tu, mungkin ade gangguan kat stesen dia kot. ada baek nya disettle scpat mungkin sbab bahaya gak kalau slalu trjadi. boleh jadi rosak barang elektrik sebab asyik tutup buka cmtu.

zonaku said...

baru lagi diperkenalkan ni. last year lum masuk kalendar pun...


susu lembu yang fresh camtu lagi la x daya aku nk minum..... bukan x cuba...

Super Nia Hana said...

apa yg 16hari?
watashi sgt ketinggalan nihh

zonaku said...

hana:
hahaaa...........
saja jer.. tunggu!!!!!!!

Syah Shah said...

susu perisa apa pun boleh diterima tekak aku... yang tak boleh terima adalah perut aku... Lactose intollerant... Hoho~

weh, entry langkawi dah up beserta budgetnya... Hehe~ :D

Anonymous said...

ok. aku dah suka susu putih. haha. sodap!

bil api naik = aku yg susah hati

zonaku said...

syah:
tidakla tahap intolerant, tp lps minum, muntah semula.......

zonaku said...

aimi:
aku dah lama x byr bil...

Ze_Mhis said...

oh. baru tahu hari ni hari susu sedunia. malangnya, tak suka minum susu. even milo pun minum milo o.

ape yang 16 hari tu kak? kawin kah?

terbaru-->A FRIEND IN NEED let's.help -->WORDLESS WEDNESDAY #1 -->HAMBA ZAMAN SEKARANG: ulasan ringkas

zonaku said...

piah:
selamat datang....

kalau kawin, mesti la digembargemburkan di sini supaya blh dapat adiah yang diidamkan.

juga berpeluang menjemput rakan taulan

Erina Asmawani said...

ena sukaaaa sangat susu! kalau haus, g kedai bukan beli mineral, tapi beli susu kotak besar..pas minum, Ahhhhh! Nikmatnya! Hehe..tapi, xdepun dpat susu free arini..huu..

tula, pasni api naik..kena jimat cermat..

zonaku said...

hahahahaa... x tau.....

agak jer la kot ada sampling.

Masy said...

aku suka susu! yg plain paling best! ataupun yg stobewy. hehehhee

julietchun said...

aku sangat suka susu, tak kira apa perisa mahu pun plain. ingatnya mak aku je yg tak buleh minum susu :P

zonaku said...

masy:
cekelat ok lagi la, stobery pun x sedap

zonaku said...

juliet:
aku try... lekak ok ja.... tp x leh simpan lama dlm perut. peliknya kalau berperisa ok ja pulak...

AI said...

susu le best...susu tepung pon bole makan gitu jek...sedap...

zonaku said...

Al:

yang dibancuh pun x leh minum.. nk meraatah camtu jer???? mmg x mampu ler

Followers