About Me

My photo
Man is a model exposed to the view of different artists; everyone see it from some point of view, NOT from every point....

Monday, May 16, 2011

Selamat Hari Guru

aku x perasan sangat pasal hari guru ni, sejak bekerja la. masa student dulu, x berapa pedulik, sebab sambutan biasanya bukan pada tarikh sebenar pun.

lepas belajar, kerja aku di bidang lain, yang tidak menyambut hari guru, ada profesion lain yang menjadi keutamaan untuk disambut. jadinya mmg terpinggir la sambutan ni dr hati aku. bukan la x menghargai guru.

sesekali mak bising jugak sebab x seorang pun anak dia berminat dengan kerjaya ni (cewahhhhh.. kerjaya tu! macamlah kami adik beradik ni golongan profesional!). bagi aku sendiri, sebagai seorang yang kurang tahap kesabaran dalam jiwa, adalah sangat x sesuai untuk aku menjadi guru. ingat senang ke nak tunjuk ajar pada orang? maunya letak aku mengajar sekolah rendah? lagi haru biru!

jalan selamat, jadi jebakkan diri di bidang perguruan! risau aku, tambahan pulak sekarang byk kes guru pukul budak, parents pukul guru, sampai kes kematian pun ada. rasanya kalau aku terlibat, pastinya orang balai dah naik nyampah tgk aku kelaur masuk lokap kot. nauzubillah!

tapi aku sangat kagum dengan orang yang sangat meminati bidang ini! tabah!

ops, lagi satu sebab kenapa aku x amik bidang ni. masa sekolah rendah, x salah aku, darjah 3 kot, ada seorang guru namanya cikguAzali (eh, ye ke?? betul ni kot) katanya (lebih kurang ini pemahaman aku masa tu) kalau nk jadi cikgu, jgn fikir ini kerja yang mudah! dan bila aku nilai semula, yup! memang betul, golongan guru adalah pembentuk pemimpin masa depan negara.

selamat hari guru buat semua cikgu2 yang bergelar blogger juga ya! (ckLah, cikguSu, firol, daddyZuki, cembam (pasangan pada HEMY), dan lain2 yang aku x berapa pasti).


5 comments:

Yunus Badawi said...

Cikgu sekolah memandu ko tak nak ucapkan selamat hari guru ke? hehehe

zonaku said...

termasuk la sekali

julietchun said...

tak terpikul amanah yg besar tu.

ckLah said...

Terima kasih ya sayang....

Aimi dan Pakcik Hashim said...

aku minat nak jd cikgu tp takder rezeki

jd ko patut kagum sama aku

Followers