About Me

My photo
Man is a model exposed to the view of different artists; everyone see it from some point of view, NOT from every point....

Monday, March 24, 2014

Jari jemariku yang runcing, halus, mulus......

Berapapun jari kita, bersyukurlah...... Gunakan ke arah kebaikan. 


Satu kegemaran aku sejak dua menjak ini, (bermusim) ialah mendengar atau menonton press conference/sidang media.

Talk show bukanlah kegemaran aku selama ni, sebab aku malas nak amibil tahu. Satu kerugian sebenarnya. :'(

Tapi bila tiap saat dilambakkan dengan tragedi berprofil tinggi sebegini, x banyak, sikit pun kita sebagai rakyat normal tetap akan ambil tahu. Dan aku sebagai pemerhati, suka nak kisahkan mengenai hal ini.

Taaaaakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk... aku x ulas pasal kes tu. Itu bukan kemahiran aku. Penglibatan aku hanya sebagai pemilik juga penumpang. Biar yang arif dan bertanggujawab saja yang berbicara.

Yang aku perhatikan, 3 faktor menjadi underlying notes. IQ, EQ dan SQ.

Yang berIQ tinggi akan berada di belakang tabir. Buat kerja tanpa perlu  beri penerangan panjang lebar, hanya kemukakan laporan berdasarkan fakta. Berita baik adalah fakta, yang buruk juga fakta.

Yang berEQ terlalu ramai mendedahkan kerendahan EQ walau dalam gaya kononnya berEQ tinggi. Mereka melukakan dalam kesibukan dan kelam kabut mereka konon nak melahirkan simpati. Ramai juga yang sengaja membodohkan diri.

Yang paling aku suka ialah yang berSQ tinggi. KENTAL jiwa mereka ini. Siapa? Yang tiap hari mengadap soalan manusia secara bersemuka, terdedah kepada orang ramai. Senyuman, cebikan, tiap tingkah mereka dirakam dan disiar malah diulang siar saban waktu. (Nak bersin pun xblh).
Jawapan mereka hebat. Tutur kata mereka kalau kita dengar dengan hati..... sebenarnya mereka sekadar mengulang jawapan sama dalam perkataan berbeza.

Kita kalau buat presentation depan board of directors pun menggelabah, tambahan student2 yang mengadap VIVA (?)kan.... boleh ada yang nak terkucil, 3-4 malam x boleh lena.. Ini, mereka yang kadangkala diberi secebis kertas bertulis tangan akan maklumat terbaru saat nak melangkah masuk menghadap audiens. Dan audiens mereka adalah individu yang bertanya soalan super duper spontan yang kadangkala boleh kelu lidah, macam x percaya soalan sebegitu pun mahu ditanya.

Dan sebenarnya, tahukah kita apa erti tiap perkataan/ayat ini?

"as reported"
"I'm informed"
"supposedly"
"I refuse to comment on that"
"berkemungkinan"
"I wouldn't go that path"
"collaboration"
"at certain point"
"ada kemungkinan"
"inconclusive"
"no evidence"
"it's believed"
"as recorded"
"not discounting"
"indeed"









6 comments:

Masy said...

no komen

zonaku said...

tu dah komen....hehehe

t.a.t.a said...

no comment is not a comment. hahaha.

Dr K said...

ada org lagi bertuah, Allah kurniakan 6 jari instead of 5 :)

zonaku said...

t.a.t.a :
it's an answer, tapi kalau kat blog, semestinya dikira sebagai komen.....

zonaku said...

DZ:
bertuah kannn.. rezeki lebih.

Followers